Andreas Lavotha

 

Andreas Lavotha, född 1990, avslutade våren 2015 sina studier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där han sedan 2009 studerat för prof. Ola Karlsson. Andreas har även studerat för cellisten Mikael Ericsson på musikhögskolan i Prag.

Andreas är en mycket aktivt verksam kammarmusiker, han framträder ofta i olika konstellationer och har framträtt på bland annat Guggenheim Museum i NYC, Mumbai Cultural Center, Wigmore Hall, Saxå Kammarmusikfestival och Blidö Kammarmusikfestival. Andreas är konstnärlig ledare för Askanäs Kammarmusikfestival & Askanäs Kammarensemble tillsammans med Christopher Hästbacka.

Andreas har tilldelats flertalet stipendier, däribland kan nämnas Kungliga Musikaliska Akademiens Utbildningsstipendium, Frimurarnas Jubileumsfond, John Andersson i Anderslövs Stiftelse, Kungliga Musikaliska Akademiens Ungdomsstipendium, Hans Dalborgs Musikstipendium och Saxå Kammarmusikfestivals stipendium.

 

Christopher Hästbacka

 

Christopher Hästbacka, född i Stockholm, började spela piano vid sex års ålder. Han gjorde sin internationella debut vid tolvårsåldern när han uppträdde för ett fullsatt Laeiszehalle Grand Hall i Hamburg vid den Internationella Steinwayfestivalen efter att ha vunnit första pris i den första Svenska Steinwaytävlingen 2001.

 

Christopher har varit finalist och vunnit flera priser i nationella och internationella tävlingar. Hans huvudlärare i början var Jan Eyron, Patrick Jovell och Ann-Sofi Klingberg. Redan från sju års ålder har Christopher deltagit i masterclasses med pianister som Liisa Pohjola, Hans Leygraf, Andrei Gavrilov och Rena Shereshevskaya. Högskolestudierna gjorde han vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och Edsberg för prof. Stefan Bojsten och prof. Mats Widlund.

 

2016 var ett bra år för Christopher, där 2:a pris i Solistpriset 2016 - den högst ansedda tävlingen för klassiska musiker i Sverige - står bland höjdpunkterna. Han hade också en solo recital i Grünewaldsalen i Stockholms konserthus och var mottagare av kungliga Marianne & Sigvard Bernadotte Art Awards.

 

Christopher arbetar som solist och kammarmusiker över hela Europa. Han har spelat med Sveriges Radio Symfoniorkester i en konsert som sändes live i Sveriges Radio P2 och han har samarbetat med dirigenter som B Tommy Andersson och Jaime Martin.

 

Efter sin framgång i Solistpriset och andra stora prestationer i 2016 har han etablerat sig som en av Sveriges mest intressanta unga pianister.

 

Sofie Sunnerstam

 

Text uppdateras.

 

Brusk Zanganeh

08c199_3365145b973746f699ce1ec26cb3bb56~

 

Brusk Zanganeh (född1986) började spela violin vid 7 års ålder. Efter sin solistdebut med symfoniorkester redan vid 13 års ålder har Brusk sedan dess konserterat flitigt över hela världen både som solist och kammarmusiker.

 

Senare kom han att studera vid Göteborgs Musikhögskola, Edsberg Kungliga Musikhögskolan och avslutade med solistdiplom vid Zürcher Hochschule der Künste. Brusk har sedan dess varit assistent till Professor Rudolf Koelman vid Zürcher Hochschule der Künste.

 

Brusk är eftertraktad för sin mångsidighet som musiker och har medverkat i ett ertal tv-, radio- och cd-inspelningar. Han har också återkommande blivit inbjuden till olika kammarmusikfestivaler med legender som Ivry Gitlis vid sin sida.

Han har också ett gediget intresse för kurdisk musiktradition och har spelat tillsammans med namnkunniga musiker inom denna genre.

 

Brusk har varit anställd som konsertmästare i Ensemblen NEO Norrbotten, och är medlem i Camerata Nordica, ZHdK Zurich Strings, Duo Shazan, Babalisk och Zanganeh Quartet.

Brusk har är även varit anställd som lärare vid Musikhögskolan i Piteå, Aram Tigran Konservatuar och Assistent vid Zürcher Hochschule der Künste. Idag arbetar och spelar Brusk i Uppsala Kammarsolister. 

 

Johannes Sciacco Schantz

image0.jpeg

 

Johannes Sciacco Schantz började att spela violin som 4-åring, och började året efter på musikskolan Lilla Akademien i Stockholm med Nina Balabina och Oleg Balabine som lärare. Under åren på Lilla Akademien, fick Johannes vara med om fina upplevelser som att vara solist med Stockholms kungliga filharmoni, och vara med i Sveriges nationella ungdomsorkester där de bl.a uppträdde på Carnegie Hall, New York.

 

Efter gymnasiet flyttade Johannes till Oslo för att studera med Alf Richard Kraggerud, Henning Kraggerud och Stephan Barratt-Due där han fullföljde både bachelor och master studier. Under studierna fick han uppträda som solist, och konsertmästare i olika projekt, och fick möjligheten att spela upp för kända lärare som Mauricio Fuks, Pavel Vernikov, Dora Schwarzberg, Ulf Wallin.

 

Idag är Johannes en aktiv kammarmusiker, vikarierar regelbundet med Oslo Filharmonien och Norrbotten NEO ensemble, och är i tillägg undervisningsassistent för Stephan Barratt-Due.


Johannes spelar på en violin byggd av Enrico Marchetti från 1910, ägd av Dextra Musica stiftelsen.

 

Daniel Migdal

Daniel.jpg

 

Daniel Migdal (f. 1986)  är violinist, verksam som solist och kammarmusiker i

Sverige och utomlands. Som solist har han framträtt med bl.a. Sveriges Radios

Symfoniorkester, Incheon Symphony Orchestra, Gävle Symfoniorkester och

Västerås Sinfonietta.

Som kammarmusiker har han framträtt på många av dom största scenerna i Sverige och på festivaler som Båstads Kammarmusikfestival, Gotland Chamber Music Festival, Hardanger Musikkfest (Norge), Busan Chamber Music Festival (Sydkorea).

 

Tillsammans med gitarristen Jacob Kellermann vann han första pris i ”Aschaffenburg Internationalen Wettbewerb für Kammermusik mit Gitarre” och har framträtt på  festivaler och kammarmusikserier i Europa och Asien.  År 2018 släpptes deras debutalbum med sonater av Franz Schubert på skivbolaget BIS.

 

Daniel är också verksam som studiomusiker och arrangör, och samarbetar med artister som bl.a. Ane Brun, Isak Danielson, Amason, Tjuvjakt och Elias.

Willem Stam

 

 

Text uppdateras.

Niklas Tamm

 
niklas-tamm-kvadrat_1_orig.jpg

 

Niklas  är dirigent och violinist som har examina från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm and University of Michigan. Han har studerat orkesterdirigering Glenn Mossop, B Tommy Andersson and Kenneth Kiesler. Han har även deltagit i masterclasses med bland annat Sir Simon Rattle, Jorma Panula, Norbert Baxa, Simone Young, Thomas Søndergård och Gian Luigi Zampieri. Han har dirigerat orkestrar i bland annat Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Tjeckien, Italien, Spanien, USA och Kazakstan. Niklas har uruppfört dussintals kompositioner och dirigerat två av Sveriges ledande grupper för nutida musik: Norbotten NEO och KammarensembleN. Niklas har även ett särskilt intresse för opera som han utvecklade när han som  assisterande dirigent deltagit i produktioner vid Kungliga Operan och Norrlandsoperan.  Niklas är konstnärlig ledare för Opera på Österbybruk och har dirigerat flera produktioner på Höga Kustens Opera. Han uruppförde 2015 Alfred Jimenez opera Clownen Jac. Niklas har också nyligen dirigerat produktioner av Tosca samt Hans och Greta hos Kråkudden Musik och Filmproduktion AB.

Niklas har en stor repertoar som sträcker sig från tidig musik till nutida verk. Förutom standardverken inom opera och symfonisk repertoar har han även ett särskilt intresse för amerikansk och tjeckisk  musik som han djupare utforskade under sina studier i Michigan respektive i Prag, samt rysk musik, till vilken han har en särskild koppling genom sin morfar som var en framstående rysk musikvetare.

Alva Press

 

 

Text uppdateras.

 

Teodor Wolgers

Teodor Wolgers - Our True Nature BIG (10 of 55).jpg

 

Teodor Wolgers (f. 1993) började studera klassiskt piano vid fjorton års ålder. Och åtta år senare blev Teodor den yngsta eleven vid Kungliga Musikhögskolan att få ett egenkomponerat orkesterstycke uppfört på Berwaldhallen i Stockholm. 

2021 uppmärksammades Wolgers av Sian Eleri på BBC Radio 1 som hyllade hans omarbetning på Daniel Avery och Alessandro Cortinis Illusion of Time, en låt som senare också valdes ut till Hit Reset Track av Mary Anne Hobbs på BBC Radio 6.

Han har sedan tidigare även släppt en uppskattad ombearbetning på Kleerups Lovers Table (ft. AluneGeorge) blivit intervjuad av PSL och varit gäst i P2 Elektroniskt.

I fjol släpptes debutalbumet Distractions in a Capitalist World, ett instrumentalt konceptalbum som utforskar och ifrågasätter strukturer i vår kapitalistiska samtid. På spåret System Failure hörs Yale-professorn Martin Hägglund i en inläsning från sin internationella bästsäljare This Life, och skivan släpptes med ett drygt 20 minuter långt kommentarsspår, där Teodor utvecklar sina tankar och idéer kring albumets tematik med musiken – och en Stockholmspromenad – som bakgrund.

Teodors senaste släpp, EP:n Our True Nature, kretsar kring vår relation till naturen - och naturens relation till oss. Titeln är en ordlek som anspelar på både ’människans sanna natur’ men också ’naturens sanna ansikte’. Det första spåret Abandoned Places är uppbyggt kring en piano-loop tänkt att motsvara hela ekosystemets innersta grundpuls och på samma gång fungera som en metafor för hur hela mänskligheten behandlar planeten. 

Utöver solokarriären är Teodor även låtskrivare och producent. Den senaste tiden har han jobbat med produktioner för bl.a. Janice, lennix och Elias. Han har dessutom skrivit musik för storband, släppt musik med sin popduo Wilder Gray och varit musiker bakom akter som Duvchi och LÉON. 

 

Victor Josephson

 

Text uppdateras.